Het verhaal van Billonline.

gray clock

05 nov 15

comments

4 reacties

author

Xavier

billonline logo

Na een ongelooflijke boost in mijn vorig bedrijf dxADSL, kwam de administratieve sleur. 26.000 klanten die maandelijks een factuur mochten ontvangen tussen de 25 euro en 40 euro. Je begrijpt dat dit een fulltime administratieve job is. Als iemand met sterke voorkeur voor automatisatie, moest ik hier een oplossing voor bieden.

dxADSL 

dxADSL anno 2006, disruptie avant la lettre …

  • Geautomatiseerde registraties
  • Geautomatiseerd techniekers inplannen
  • Geen fysieke shops
  • Geen papieren facturen
  • Verplichte domiciliëringsmandaten
  • Online chat als sales support
  • Gedeelde support met andere innovatieve bedrijven

Je herkent het vermoedelijk wel, veel punten die nu vaak vernoemd worden in een disruptie verhaal.

De aparte aanpak en growthhacks zorgden voor een klantengroei (0 tot 26000 actieve klanten op 4 jaar tijd) met 0 euro aan marketingbudget.

26.000 maandelijkse contracten en facturen versturen… Een fulltime job op zich. Daarom startte ik met de ontwikkeling van Billonline. Weg met ons lomp facturatiesysteem, tijd voor vernieuwing.

Automatisering

Het succes werd al snel groeipijn:

26.000 maandelijkse contracten en facturen versturen… Een fulltime job op zich. Daarom startte ik met de ontwikkeling van Billonline. Weg met ons lomp facturatiesysteem, tijd voor vernieuwing.

Ik ging aan de slag : uitschrijven wat ik precies nodig had in dat facturatiesysteem en wat ik miste in de bestaande systemen:

  • Klanten beheer
  • Factuur beheer
  • Producten beheer
  • Periodieke facturen
  • Automatische herinneringen
  • Offerte beheer
  • Statistieken
  • Eigen layout
  • Koppeling via API
  • Online betaling (Ogone, Mollie, Paypal)
  • Betrouwbare webhosting

Klantenbeheer

26.000 klanten voorzien van facturen is een werk op zich, maar de support nog veel meer … Billonline kreeg een klantenomgeving zodat men 24/7 kon inloggen op het platform en zo facturen/offertes en gegevens kon bekijken en beheren.

Factuurbeheer

Wie facturatiesysteem zegt, denkt natuurlijk aan heel eenvoudig en snel facturen aanmaken en beheren. De factuur moest ook een ongelimiteerd aantal factuurregels kunnen bevatten, daar struikelden de meeste facturatiesystemen nog mee anno 2006. Facturen kunnen ook afgevinkt worden door middel van CODA bestanden. Wanneer deze opgeladen zijn in Billonline, zal de applicatie de facturen automatisch de status ‘betaald’ of ‘niet betaald’ geven.

Periodieke facturen

Als dxADSL klant tekende je een contract van 12 maanden : 26.000 facturen moesten dus maandelijks verstuurd worden. De luiaard in mezelf  ging dit automatiseren. Periodieke facturen per dag, maand, trimester, jaar…  Elke dag op het gewenste uur loopt er  een queue die controleert of er facturen gemaakt moeten worden. Bij dxADSL was dat  om 1u ‘s nachts. Geloof me, de eerste keer bleef ik wakker en heb ik niet geslapen van de adrenaline!

Automatische herinneringen

Facturen maken is één ding, facturen innen een ander verhaal… Door de automatische herinneringen hoefde ik zelf geen agenda meer in te plannen en werd alles netjes opgevolgd. Ik kan zelf kiezen na hoeveel tijd de eerste, tweede en derde herinnering wordt verstuurd en wanneer er eventueel verdere stappen moeten gezet worden, uiteraard alles volledig automatisch.

Offerte beheer

Offertes aanmaken en beheren, samen met productbeheer. Eenvoudig, snel met een persoonlijke tint. Er is ruimte voorzien voor een persoonlijke beschrijving van de offerte.

Statistieken

Op ieder gewenst moment de omzet, BTW, omzet per klantengroep… terugvinden? Dit kan via de statistieken, een eenvoudig te begrijpen pagina met de cijfers over een aangegeven periode.

Eigen layout / personalisering

Op het moment van dxADSL was ik ook nog actief met een andere dienst onder hetzelfde BTW nummer. Ik vond het belangrijk dat iedere dienst zijn eigen lay-out kreeg en zo integreerde ik templates. Op die manier kreeg iedere dienst zijn persoonlijke toets.

Verticale integratie

Als pure West-Vlaming ben ik grote fan van verticale integratie, producten bouwen en processen integreren voor eigen gebruik. Uiteraard denk ik als ondernemer verder dan dit. Als ik het nodig heb, dan is er wel markt voor andere ondernemers?

Zo werd Billonline een product op zich, momenteel in gebruik door heel wat klanten waaronder Ghelamco, Kwaliteitsramen, NMBS, maar ook verschillende KMO’s en kleine bedrijven.

Billonline beschikt trouwens over een handige API, zo kan je deze eenvoudig koppelen met je E-commerce of warehouse.

4 reacties op “Het verhaal van Billonline.”

  1. Heel mooi verhaal! Ik ga me inschrijven voor de infosessie. Al een tijdje op zoek naar een robuust en flexibel facturatiesysteem.

  2. Klinkt interessant, maar wat is het verschil tov andere tools?
    Vele functionaliteiten lijken daarmee perfect overeen te stemmen.
    Waarmee zal dit pakket zich onderscheiden?

    1. Beste Wouter,

      Terechte vraag. Het product gaat zich vooral onderscheiden uit onze expertise
      van met grote bedrijven te werken en hun proces, die we door en door kennen, te vereenvoudigen.
      Dit terwijl de andere tools zich eerder richten op ZZP’ers of kleine ondernemers,
      die bij ons uiteraard perfect terecht kunnen, maar meteen zeker zijn van een pakket
      die mee kan groeien met hun organisatie + verschillende handigheidjes.

      Vele van de andere tools zijn daarenboven niet van Belgische bodem en komen
      vaak hopeloos achter met de Belgische regelgeving.

      Het is uiteraard nooit slecht concurrentie te hebben, anders is er geen markt 🙂

      1. Dag Xavier, ok bedankt voor de aanvulling. Hopelijk kunnen jullie de ambities bereiken!

        En ivm die concurrentie, klopt volledig, het zijn niet allemaal de onkwetsbare Google’s en Facebook’s 😉

Comments are closed.

Loading...

Daag ons uit!

Daag ons uit met jouw project, laat het ons weten!