Sluit Logo DX Solutions

Zoektocht naar een nieuw kantoor

18 februari 2014 - Xavier
Door onze constante groei is de zoektocht naar een nieuw en groter kantoor een must geworden.

Door onze constante groei is de zoektocht naar een nieuw en groter kantoor een must geworden. In tegenstelling tot onze verwachting is het vinden van het juiste kantoor een moeilijk gegeven waar heel wat bij komt kijken. Verschillende zaken moeten worden geanalyseerd en het eisenpakket moet worden afgestemd op verschillende mogelijke targets. Punten die wij momenteel als belangrijk zien:

  1. Budget Het spreekt voor zich dat ‘het financiële plaatje' moet kloppen. De financiële mogelijkheden bepalen immers voor het grote deel, als je dit nu wilt of niet, wat voor soort kantoor er wordt gekozen. Tevens wordt men bij de financiële kant van de zaak voor de keuze gesteld tussen aankoop of huren. Elke optie heeft zo zijn voor-en nadelen ...
  2. Locatie (vlakbij openbaar vervoer, filevrij) De locatie van het kantoor is een cruciale factor die de andere factoren kan beïnvloeden. Denk maar aan de prijsgevoeligheid van bepaalde locaties. Voor ons moet de locatie niet dicht bij de klant of de markt liggen. Maar moet die daarentegen wel vlot te bereiken zijn voor de werknemers. In deze tijden waar thuiswerken meer en meer aan belang wint vormt de dagelijkse bereikbaarheid een mindere showstopper dan vroeger. Desalniettemin blijft het toenemende verkeer een probleem en is een kantoor die vlot te bereiken is via openbaar vervoer en filevrij een meerwaarde.
  3. Ruimte en indeling (Landschapbureau's, vergaderruimte, opleidingszaal, afgesloten ruimtes ...) “Hoeveel ruimte hebben we als onderneming echt nodig om goed te functioneren?”. Deze vraag klinkt evident en makkelijk oplosbaar maar dit is het zeker niet. Een te kleine ruimte zorgt namelijk voor een onaangename drukte, te veel is een pak kostelijker. Om dit te voorkomen moet eerst en vooral de behoefte in kaart worden gebracht. Hoeveel werknemers hebben een vaste werkplek nodig en hoeveel flexibele werkplekken moeten er aanwezig zijn? Wordt voor afgesloten ruimtes of eerder een open kantoorlandschap geopteerd? Hoeveel vergader -en opleidingsruimtes zijn er nodig? Naast deze vragen die peilen naar de huidige behoefte is het aangewezen om een groeimarge te voorzien. Een kantoor dat daarop reeds kan inspelen vormt een troef, maar misschien net daarom weer te kostelijk op dit moment. Daarbovenop is verwarming en airco ook nog eens een bepalende factor in dit geheel.
  4. IT en telecomsystemen Het belang van de technologie is in onze branche niet te onderschatten. Een nieuw kantoor moet dan ook uitgerust zijn om deze hedendaagse trends te kunnen volgen. Bijvoorbeeld dat er voldoende ruimte is voor kabels, apparatuur, videoconference,… De aanwezigheid of mogelijkheid tot aanwezigheid van deze zaken is één ding, de aanwezigheid van groeimarge is evenzeer noodzakelijk.

Met deze punten starten wij nu met onze zoektocht! Wordt vervolgd!